بیماری آلزایمر با دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا ارتباطی ندارد

25ژوئن 2019- اگر شما می خواهید خطر ابتلا به آلزایمر را در خود کاهش دهید، تنها توصیه های اینترنتی مانند کنترل منظم فشار خون و قند خون، از دست دادن وزن، ورزش بیشتر و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2، نمی تواند به شما کمک کند. البته، انجام این کارها برای سلامت عمومی شما خوب است، اما آخرین تحقیقات ما نشان می دهد که احتمالا هیچ یک از این کارها برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر موثر نیستند.

هم اکنون حدود 50 میلیون نفر از زوال عقل یا دمانس رنج می برند، و انتظار می رود که این آمار در سه دهه ی آینده سه برابر شود. شایعترین نوع دمانس، آلزایمر است. افراد مبتلا به این بیماری دارای دو پروتئین بتا آمیلوئید و تاو[1] در مغز خود هستند. اما هنوز مشخص نشده است که این پروتئین ها، علت یا نتیجه ی بیماری می باشند. آنچه ما می دانیم این است که گسترش این پروتئین های ژولیده، سبب می شود که سلول های مغزی به طور صحیح کار نکنند و از این رو نشانه های معمول زوال عقل: از دست دادن حافظه، سردرگمی، مشکل در انجام کارهای روزمره، تغییر رفتار و توهمات ایجاد شود.

از یک دهه ی گذشته تاکنون، بر نقش بیماری های قلبی عروقی و دیابت در توسعه ی زوال عقل تاکید می شود. محققان متوجه شده اند که بیماری های قلبی عروقی و دیابت با دمانس عروقی مرتبط هستند. دمانس عروقی به علت آسیب به عروق خونی مانند آترواسکلروز رخ می دهد که خطر خونریزی های خطرناک یا لخته شدن خون را در مغز افزایش می دهد. لخته های خون و خونریزی، سبب می گردند اکسیژن نتواند به برخی از قسمت های مغز برسد که باعث مرگ سلول های مغزی در آن نواحی می شود.

فشار خون بالا و دیابت خطر ابتلا به آترواسکلروز را افزایش می دهند و بنابراین بر انتقال اکسیژن به مغز تاثیر می گذارند. برخی معتقدند که عواقب این بیماریها، افزایش تغییرات در مغز در بیماری آلزایمر است، بنابراین اعتقاد بر این است که فشار خون بالا و دیابت خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.

با توجه به ارتباط بین این عوامل، مهم است بدانیم که تشخیص دقیق دمانس چیست. با ابزارهایی که امروزه در اختیار داریم، تعیین خطر ابتلای یک فرد به زوال عقل، مثلا آلزایمر یا دمانس عروقی، با دقت 60 تا 90 درصد امکان پذیر است. بنابراین تشخیص زوال عقل برای بین 10 تا 30٪ از افراد اشتباه صورت می گیرد.

تنها راه تشخیص دقیق

بیشتر تحقیقات بر روی ارتباط بین فشار خون بالا، دیابت و بیماری آلزایمر در یک کلینیک انجام شده است و این به این معنا است که مردم در این مطالعات زنده هستند و ممکن است اشتباه تشخیص داده شوند. تنها راه تشخیص اختلال دمانس در یک فرد با دقت تقریبا 100٪ از طریق کالبد شکافی و آنالیز نمونه های مغزی فرد در زیر یک میکروسکوپ امکان پذیر است، بنابراین بهترین روش برای انجام تحقیقات در مورد این موضوع، از طریق مطالعات مبتنی بر کالبد شکافی است که می تواند تایید کند که برای افراد تشخیص درستی صورت گرفته است یا خیر و این رویکردی است که ما در این مطالعه داشتیم.

ما می خواستیم بدانیم که آیا وقوع فشار خون بالا و دیابت بین افراد مبتلا به آلزایمر در مقایسه با افراد مبتلا به دمانس عروقی تفاوت دارد. تحقیقات ما بر مبنای بررسی 268 بیمار مرده با سن بالای 65 سال بود. ما نمونه های مغزی این افراد را برای تایید تشخیص آلزایمر یا دمانس عروقی تجزیه و تحلیل کردیم. ما توانستیم با استفاده از سوابق پزشکی و ثبت دیابت ملی سوئد تعیین کنیم که آیا این افراد دارای فشار خون بالا یا دیابت و یا هر دو بوده اند یا خیر.

نتایج ما نشان داد که هم وقوع فشار خون بالا و هم وقوع دیابت نوع 2 در میان افراد مبتلا به دمانس عروقی بالا می باشد، اما در افراد مبتلا به آلزایمر فراوانی این دو بیماری بطور قابل ملاحظه ای پایین بود.

در گروه آلزایمر 37 درصد افراد دارای فشار خون بالا بودند، در حالیکه این آمار برای گروه مبتلا به دمانس عروقی 74٪ بود. 12درصد از افراد مبتلا به آلزایمر به دیابت مبتلا بودند، در مقایسه با 31درصد از گروه دمانس عروقی که به دیابت مبتلا بودند. 16٪ از افراد بالای 65 سال در سوئد به دیابت مبتلا هستند، بنابراین ممکن است کسی این فرضیه را مطرح کند که داشتن آلزایمر خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد یا بر عکس ،دیابت خطر ابتلا به آلزایمر را کم می کند.

با وجود این نتایج، همچنان مهم است که کنترل فشار خون و قند خون خود را مد نظر قرار دهید و از ابتلای خود به دیابت نوع 2 جلوگیری کنید. این دو بیماری عواملی هستند که منجر به بیماری قلبی عروقی می شوند که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. در عوض، ما امیدواریم که یافته های ما بتواند دانش ما را در مورد این عوامل خطر و انواع مختلف دمانس افزایش دهد. ارتباط صحیح بین عوامل خطر و انواع بیماری ها به دانشمندان کمک می کند تا از نتیجه گیری های گمراه کننده و از تلاش های نامناسب درمانی خودداری کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-alzheimer-disease-linked-diabetes-high.html

 



[1]beta-amyloid and tau